A gyújtógyertya története

Egy apró alkatrész, ami forradalmasította az autógyártást - a gyújtógyertya története
 
1902-ben egy német mérnök, Robert Bosch megalkotta azt, amit ma már minden belső égésű motorban megtalálunk, a gyújtógyertyát. Ez az apró, ám annál jelentősebb alkatrész indította el a motorok megbízható működésének korszakát, és ezzel együtt forradalmasította a járműgyártást világszerte. 
Robert Bosch 1902-es gyújtógyertyája a megbízható járművek kulcsa lett.
Ma, több mint 120 évvel később is igaz, egy ilyen kis alkatrész alapvetően befolyásolja az autók teljesítményét és élettartamát.

 
Miért volt ez akkora áttörés?
 
A belső égésű motorok működése már az 1800-as évek végén sem volt újdonság, ám a kezdetleges gyújtórendszerek megbízhatatlansága gyakran tette őket alkalmatlanná a mindennapi használatra.
Bosch találmánya – egy elektromos szikraképző egység, amely precízen időzítve begyújtja az üzemanyag-levegő keveréket, végre kiszámítható működést biztosított a motoroknak. Ez az innováció tette lehetővé, hogy az autók ne csak mérnöki kuriózumként, hanem tömegközlekedési eszközként is működjenek.
 
Hogyan működik a gyújtógyertya?
 
A gyújtógyertya elektromos szikrát hoz létre a hengerben, amely meggyújtja a levegő és az üzemanyag keverékét. Ez a kontrollált robbanás mozgatja a dugattyúkat – így jön létre a motor teljesítménye. Minden egyes hengerhez tartozik egy, akár több gyertya, és a modern autók motorjai percenként több ezer szikrát generálnak. Enélkül nincs elindulás, nincs gyorsulás, végső soron nincs mozgás.
 
Mi történik, ha elhanyagoljuk a gyertyacserét?
 
Sokan nem gondolnák, de egy rossz gyertya komoly problémákhoz vezethet:
 
✅ Nehéz indítás, főleg hideg időben
✅ Egyenetlen motorjárás, rángatás
✅ Megnövekedett üzemanyag-fogyasztás
✅ Kimaradó gyújtás, „check engine” hiba
❌ Súlyosabb esetben: motorkárosodás
 
Mikor kell gyertyát cserélni?
 
Ez gyártmány- és típusfüggő, de általában a normál gyertyákat 20–30 ezer km után, az irídium vagy platina gyertyák akár 60–100 ezer km-ig is elmennek
A csere mellett időszakos ellenőrzés is ajánlott, mert a lerakódásokat vagy a szigetelés károsodását szabad szemmel is észre lehet venni.
A kopott vagy elkoszolódott gyertyák nemcsak a motor teljesítményét rontják, de hosszabb távon a gyújtótrafó, az injektor vagy a katalizátor meghibásodását is okozhatják.
 
Nálunk nemcsak cseréljük – diagnosztizáljuk is
Mi nem találgatunk. Pontosan tudjuk, mikor, mit és miért kell cserélni.
Így elkerülhető, hogy egy apró alkatrész komoly gondot okozzon.
________________________________________

PT Garage – Minőség, megbízhatóság egy helyen
Cím: 1222 Budapest, Háros utca 12.
Telefon: +36 20 226 55 09
Web: pt-garage.hu
 

Foglaljon időpontot most!

Lépjen kapcsolatba velünk telefonon vagy online és kérjen időpontot autója szervizelésére!
PT Garage: Megbízható partnere autója karbantartásában!

Ajánlatkérés, bejelentkezés

Ajánlott cikkeink - minden, amit az autókról tudni érdemes

Ügyfeleink értékelései

Tekintse meg Ügyfeleink valódi értékeléseit és győződjön meg a PT Garage megbízhatóságáról!

Mi különböztet meg minket a többi szerviztől?

Hatékonyság és szakértelem

Bármilyen kihívással találkozunk, többéves tapasztalatunk és felkészült szervizes kollégáink segítségével gyorsan és precízen kezeljük.

Személyre szabott szolgáltatások

Minden ügyfelünk egyedi megoldásokat kap, az igényeinek megfelelően.

Rugalmasság

A mindennapi hibáktól a nagyobb javításokig teljes körű támogatást nyújtunk.

Foglaljon időpontot most!

Lépjen kapcsolatba velünk telefonon vagy online és kérjen időpontot autója szervizelésére!

Ajánlatkérés, bejelentkezés

©PT Garage │ 📭 1222 Háros u. 12 │ 📞 +36 20 226 5509 │ NYITVATARTÁS: Hétfőtől - Péntekig : 08:00 - 16:30 │ Minden jog fenntartva., 2025.