Ikarus: A magyar autóbuszgyártás legendája - 2. rész

Ikarus hibrid prototípusok – Amikor a magyar buszipar a jövőbe nézett

A hetvenes évek olajválsága megrázta a világ közlekedési ágazatát, és egyre több gyártó kezdett alternatív hajtásformák irányába kacsintgatni. Az energiaárak emelkedése és a környezeti terhelés tudatosulása a kutatás-fejlesztésben is fordulatot hozott. Magyarországon sem maradt válasz nélkül a kihívás: az Ikarus és a Villamosipari Kutató Intézet (VKI) mérnökei 1971-ben nekiláttak a jövő buszának fejlesztéséhez. A cél: egy olyan jármű megalkotása, amely a városi közlekedés igényeit kiszolgálja, és részben vagy egészben mentes a fosszilis üzemanyagtól
.
A projekt kezdete és műszaki háttere

A fejlesztés élére a VKI 2. főosztálya állt, akik 1971-től kezdve dolgoztak a hibrid hajtás megvalósításán. Az Ikarus által biztosított Ikarus 260.00 típusú karosszériák voltak az alapjai a két kísérleti járműnek, melyekhez az Autokut Kft. végezte a főegységek beépítését, a karosszéria átalakítását és a rendszerintegrációt.
Az első hibrid rendszerek még meglehetősen kezdetlegesnek számítottak: egy 62 kW-os hagyományos belső égésű motor és egy 45 kW-os villamos gép alkotta a hajtásláncot. A rendszer energiaforrását 216 darab, egyenként 2 V-os savas akkumulátor szolgáltatta, amelyek közel 4 tonnával növelték meg a jármű tömegét. A hajtási rendszerben főtengelyen keresztül kapott szerepet a villamos gép, amely indításra és gyorsításra segítette a dízelmotort, illetve lassításkor visszatöltötte az akkumulátorokat. Ez az elv – ma közismert nevén: rekuperáció – már akkor megjelent.

A működési modell és a kísérletek tanulságai

A busz a tervek szerint a járda mellõl induláskor, kis sebességgel közlekedve tisztán elektromos üzemmódban működött, majd kb. 25 km/h sebességnél kapcsolódott be a belső égésű motor. A villamos gép ekkor is aktívan segítette a gyorsítást, illetve lassításnál generátorként viselkedett.
Az akkumulátorok hatalmas tömege és karbantartásigénye, valamint a villamos szabályzás technikai határai (analóg elektronikával dolgoztak!) korlátozták a rendszer elterjedhetőségét. A buszok tesztelése során azonban bebizonyosodott, hogy a kombinált hajtási rendszer működőképes, sőt kifejezetten hatékony városi viszonyok között.

A kísérlet értéke napjainkban

Bár az Ikarus hibrid buszai sorozatgyártásba sosem kerültek, a projekt rendkívül fontos technológiai tapasztalatokat hozott. A mérnöki gondolkodás bátorsága és előrelátása az Ikarusnál és partnereinél meghaladta korát. Az, hogy már 1975-ben olyan hibrid hajtási rendszert teszteltek, amely ma is hasonló elv mentén működik a korszerű buszokban – nos, ez történeti érték.
A hibrid kísérletek mára szinte teljesen feledésbe merültek, de azok a műhelyek, ahol ma is fontos a technológiai nyitottság, emlékeznek rájuk. A PT Garage blogjában ezért tartjuk fontosnak, hogy a hazai járműipar útkereséseinek is emléket állítsunk.

________________________________________

PT Garage – Minőség, megbízhatóság egy helyen
Cím: 1222 Budapest, Háros utca 12.
Telefon: +36 20 226 55 09
Web: pt-garage.hu

Foglaljon időpontot most!

Lépjen kapcsolatba velünk telefonon vagy online és kérjen időpontot autója szervizelésére!
PT Garage: Megbízható partnere autója karbantartásában!

Ajánlatkérés, bejelentkezés

Ajánlott cikkeink - minden, amit az autókról tudni érdemes

Ügyfeleink értékelései

Tekintse meg Ügyfeleink valódi értékeléseit és győződjön meg a PT Garage megbízhatóságáról!

Mi különböztet meg minket a többi szerviztől?

Hatékonyság és szakértelem

Bármilyen kihívással találkozunk, többéves tapasztalatunk és felkészült szervizes kollégáink segítségével gyorsan és precízen kezeljük.

Személyre szabott szolgáltatások

Minden ügyfelünk egyedi megoldásokat kap, az igényeinek megfelelően.

Rugalmasság

A mindennapi hibáktól a nagyobb javításokig teljes körű támogatást nyújtunk.

Foglaljon időpontot most!

Lépjen kapcsolatba velünk telefonon vagy online és kérjen időpontot autója szervizelésére!

Ajánlatkérés, bejelentkezés

©PT Garage │ 📭 1222 Háros u. 12 │ 📞 +36 20 226 5509 │ NYITVATARTÁS: Hétfőtől - Péntekig : 08:00 - 16:30 │ Minden jog fenntartva., 2025.